2017-11-28
Nyitra utcai iskolások tanulmányi kirándulása a Felvidéken

Reggel korán izgatottan vártunk a buszra, hogy elindulhassunk várva-várt négynapos kirándulásunkra, a Felvidékre. Meg is érkezett a hatalmas szürke Setra busz, alig tudott bekanyarodni iskolánk szűk utcájába.7.30-kor kis késéssel elindultunk Rév-Komárom felé. Az Erzsébet híd felénél észre sem vettük, hogy átléptük a határt. Most értettük meg, mit is jelent az Európa Unió tagjának lenni. Rév-Komáromban először a Jókai szobrot néztünk meg, amit meg is koszorúztunk. Majd a Bartók Béla emléktáblát koszorúztuk meg, végül a Klapka szobrot a városházánál, ahol János bácsi és Erika néni elintézte nekünk, hogy az óratorony huszárkatonája eljátssza a Klapka indulót. Következett az Európa Udvar, 31 névtáblát találtunk és azonosítottuk be a különböző nemzeti építési stílusokat. Nagyon szép ez a tér! Ezután elmentünk a Jókai Mór alapiskolába, ahol megismerkedtünk az ottani hetedikesekkel. Bemutattuk iskolánkat és egy kis műsort adtunk elő. Indultunk tovább. Egy hosszas utazás után Kékkőre érkeztünk. Kékkőn meglátogattuk a Kékkői várat és a Szent Anna kápolnát. Megkoszorúztuk a Balassi Bálint emléktáblát. A Szent Anna kápolnában még ma is tartanak esküvőket. A várnál felmásztunk egy bástyára, ahonnan megcsodáltuk a gyönyörű szép panorámát. Innen már csak a szállásig vezetett utunk. Útközben megálltunk, megnéztük az alsósztragovai Madách kastélyt, ahol Arany János is vendégeskedett Madách Imre kéziratát javítva. Fáradtan érkeztünk a szállásra, ahol finom meleg vacsorával vártak. Holnap frissen és üdén kelhetünk újra útnak. Izgatottan várjuk a második napot!

A második nap

Korán reggel félálomban elindultunk várost nézni, méghozzá Rimaszombatot. Előszőr a Múzsák házát néztük meg, ahol Petőfi 1845-ben egy barátjánál megszállt, mert a helyi szállodában nem kapott helyet. Utána a Blaha Lujza szobornál emlékeztünk a művésznőre. Utána megnéztük az I. világháborús emlékművet, ahol bebizonyosodott számunkra, hogy Rimaszombat városában csak magyarok éltek, hiszen hősi halottjai mind magyarok. A következő állomásunk a Gombaszögi Cseppkőbarlang volt, ami nagyon tetszett nekünk, sokat tanulhattunk a cseppkövekről és a barlang állatvilágáról. Itt különleges szalmacseppkövek nőnek és itt él a barlang jellegzetes állata az ikerszelvényes vakrák.  A következő állomásunk Krasznahorka vára volt. Útban a vár felé megnéztük az Andrássy Mauzóleumot. Krasznahorka vára és a Betléri kastély is az Andrássy család fészke volt. A várba sajnos nem tudtunk bemenni, nem látogatható, mert 2012-ben leégett, de elkezdték a felújítást.  A Betléri kastélyban megcsodálhattuk a családi emlékeket. A család 1945-ben elhagyta a kastélyt és az országot. A mai szállásunk egy kollégium, ahol meleg vacsorával vártak minket. Izgatottan várjuk a következő nap látnivalóit!

Harmadik nap

Elsőként az orsó alakú teret látogattuk meg Iglón. Megnéztük Csontváry Kosztka Tivadar szülőházát, ami a téli utcában található. A nyári utcában megnéztük a polgármesteri hivatal épületét, melynek falán leolvastuk a piktogramokról a polgármesteri ígéreteket. Ezután megkongattuk a szerencse harangot, amit a harangöntő Gál család emlékére készítettek. Tovább utaztunk Lőcsére. Ott láttunk sok érdekességet.  A Szt. Jakab templom a világ egyik legnagyobb hársfából készült faoltáráról nevezetes. A szégyen ketrecet is láttuk, ahol a bűnösöket szokták pellengérre állítani a középkorban. Utunk következő állomása a Szepesi vár volt, ami ma Közép-Európa legnagyobb várromja. Szerencsénkre felszállt a köd, kisütött a nap, így megcsodálhattuk a panorámát. A vártól nem messze található az Ősz szakáll nevű gejzír, ahol egy kis kápolna is áll, ez egy zarándokhely. Utána indultunk Tátralomnicra, ahol megcsodáltuk a hegycsúcsokat. Ezután visszatértünk a kollégiumba és megettük a vacsoránkat. Várjuk a negyedik nap eseményeit!

A negyedik nap

Elérkezett utazásunk negyedik napja. Korán keltünk, összepakoltunk, így volt időnk megnézni a Thököly várat, ahol Thököly Imre született. János bácsitól sok érdekességet megtudtunk a vár történetéről. Fényképezkedtünk és mentünk tovább megnézni a régi és az új evangélikus templomokat. A régi evangélikus templom 1707-ben épült, norvég hajóépítő mesterek segítségével. Az egész templomot vörös fenyőből készítették.  Az oltár és a szószék is fából van faragva. 1500-an férnek el benne, de ma már csak ünnepekkor használják, a világörökség része.  Az új evangélikus templom különlegessége az, hogy itt van Thököly Imre szarkofágja. Ide hozták a hamvait 1906-ban Törökországból, Izmidből. Megtudtuk, hogy ekkor hozták haza II. Rákóczy Ferenc hamvait is Rodostoból, ő a kassai Erzsébet templomban nyugszik. Megkoszorúztuk Thököly Imre szarkofágját és elénekeltük a Himnuszt. Utunk végére értünk. Indultunk haza. Útközben még megálltunk egy gyors városnézésre Besztercebányán.  Nagyon jól éreztük magunkat az egész kirándulás alatt. Sohasem felejtjük el.

További híreink

Interneten rendeltem agy telebízót, amelyet futár az ígért határidőben le is szállított. A lakásom előterében a csomagot átvettem, az utánvét összegét kifizettem.  Az öt órával későbbi ...

Átadás előtt megszépült a Berzsenyi tér

Az idén húsz éves jubileumát ünneplő Y’s Men Klub Egyesület Szombathely nem első alkalommal adakozott a Napsugár Közhasznú Egyesület részére.
Hírek

Átadás előtt megszépült a Berzsenyi tér
referenciák
Élj kisebb lábon!

MOZDULJ A KLÍMÁÉRT!

West Pannon Audiovizuális Klaszter
1 régió, 3 megye, 30 televízió, 1000000 néző!
© 2017 regio1.hu Minden jog fenntartva.